Wednesday, August 25, 2010

Mengkritik Agama Lain



Kita selalu berkata terhadap golongan yang menyalah tafsirkan Islam supaya mempelajari Islam dari mereka yang ahli iaitu ulama muslim sendiri, dan bukan dari golongan orientalis.
Ironiknya, apabila membicarakan tentang perbandingan agama, kita sewenangnya menafsirkan agama lain (terutama kitab rujukan mereka) dengan kepala kita sendiri tanpa merujuk para ulama, sami atau pope agama tersebut. Adilkah begini?



Sebagai seorang salesman, bagaimanakah cara kita mempromosi produk kita yang mahu dijual? Adakah dengan mengutuk-ngutuk dan menceritakan 1001 keburukan produk lain supaya pelanggan tertarik dengan produk kita? Bukankah ini cara murahan? Sekiranya kita bersungguh supaya pelanggan memilih produk kita, sepatutnya kita menceritakan kelebihan produk sendiri, bukannya memburuk-burukkan produk lain.



Saya tak kata agama lain tu betul. Tapi pada pandangan saya kita seringkali membuat tafsiran yang salah terhadap agama lain. Kita mengkritik doktrin trinity sukar difahami dan tidak masuk akal. Tapi dalam masa yang sama, ada juga diantara kita yang tidak memahami falsafah ketuhanan dalam Islam.



Dalam agama Hindu sebagai contoh, kita mengatakan penganut Hindu ini menyembah patung. Walhal sebenarnya jika kita rajin bertanya, mereka bukan menyembah patung tapi menyembah tuhan dengan perantaraan patung atau yang bersemadi di dalam patung tersebut. Atau dengan kata lainnya pantheism.



Berapa ramai di antara kita mampu membaca Bible dalam bahasa asal iaitu Hebrew, atau mampu membaca Upanishad, Ramayana, Mahabrata, Baghavad Ghita dalam bahasa Sanskrit? Seperti mana kita katakan Al-Quran tidak boleh dibaca hanya terjemahan, sepatutnya begitu jugalah kita katakan Bible tidak boleh dibaca dengan terjemahan. Bible versi terjemahan mengandungi banyak kesilapan ketika proses menterjemah dari bahasa Hebrew.
Seperti mana orang bukan Islam (christian, buddhist dll) mungkin membuat salah tafsiran pada agama Islam, kdg kala sedar atau tidak, kita umat Islam juga mungkin terlalai dan turut membuat penafsiran yg salah terhadap agama mereka.



Sudah tentu, saya meyakini Islam adalah agama yg benar secara mutlak, tetapi apabila bercakap tentang agama lain, meyakini 'Islam itu benar' sama sekali tidak memberi lesen untuk kita pandai2 memutarbelitkan fakta dan prinsip2 dlm agama lain tanpa mengkaji terlebih dahulu.

Bukankah Islam itu adil? Maka berikanlah gambaran yg adil bukan hanya pada Islam juga, tetapi pd agama lain juga.



Bagi saya tiada kesalahan jika kita mengkaji tentang prinsip2 dalam agama lain yang sebenar2nya, kerana bagi saya, itu adalah cara yg paling adil untuk kita membuat perbandingan antara Islam dan agama lain tanpa ada 'bias'. Tiada beza pun kalau kita membandingkan Islam dan agama lain dengan perbandingan yg sebenar2nya, kerana yg benar tetap benar, yg salah tetap salah. Jadi akhirnya, kebenaran Islam juga yg akan ditemui. Maka apa salahnya jika kita berlaku adil pd agama lain, dan tidak hanya sesuka hati memutarbelitkan agama mereka, menafsirkan agama mereka dgn cara yg salah atau memburuk2kan agama mereka dgn mitos yg langsung tiada sangkut paut dgn ajaran agama mereka yg sebenar?

Merujuk kpd persoalan utama: Adilkah membicarakan tentang agama lain dengan bersumberkan sumber sekunder seperti terjemahan kitab, tulisan-tulisan muslim?



Bagi saya tiada salahnya merujuk kpd sumber sekunder hasil kerja tulisan muslim, kerana bukan semua muslim itu bias dalam kajian dan pandangannya. Apa2 sumber pun yg kita baca, semuanya harus dikaji dan dibuktikan kesahihannya terlebih dahulu, tak kira sama ada kajian tentang agama lain oleh seorang muslim, atau kajian tentang agama Islam itu sendiri oleh seorang muslim juga. Kedua2nya harus diteliti dan tidak harus main telan kerana takut ada fakta2 yg terpesong. Tetapi dlm masa yg sama, saya juga rasa tidak salah untuk kita membuat kajian lebih lanjut berkenaaan agama tersebut, seperti membaca bible dn sebagainya, DENGAN SYARAT aqidah haruslah mantap dan tidak mudah terkeliru.



Memandangkan Islam tidak pernah memberi lesen kepada orang Islam untuk menjatuhkan maruah orang lain, memburuk2kan orang lain mahupun memfitnah orang lain, maka bagi saya, seorang muslim itu tidak wajar berdakwah dgn cara memfitnah agama lain. Tidak salah jika kita point outkan kesalahan dalam agama lain jika mmg itu adalah satu fakta, tetapi jika apa yg kita cakap itu adalah sekadar nak memburukkan agama lain dan bukanlah suatu fakta yg benar, maka kita telahpun melakukan ketidakadilan pd makhluk Allah yg lain.

Bila sifat seorang yang menganut agama itu yang punya cela, agama itu pula yang dipersalahkan. Pernahkah Rasulullah mencela dan merendah2 kan agama lain? Tetapi Rasulullah membawa pendekatan, menyebarkan keindahan Islam... Rasulullah siap promote lagi, siapa yang masuk Islam waktu itu, dijamin syurga...
Saidina Umar, siap pergi melawat gereja lagi. Takde nya dia hambur paderi tuh dengan mengatakan...

'Apa lah ko nihhh... Sembah Jesus plak.. Tak logik betol…’

Malah, bila Umar r.a nak solat, diberi pernghormatan oleh paderi utk solat di dalam gereja namun ditolak oleh Umar sendiri. Katanya, tidak mahu menimbul fitnah satu hari nanti, Umar cuba menukar gereja tersebut kpd masjid... Ini cara Islam...
Itu yang seharusnya dilakukan. Masalahnya, siapa yang memburuk2 kan produk org lain utk menarik pelanggan membeli produk kita itu?



Brother Yusuf Estes mengingatkan kita tak lama dahulu, apabila berinteraksi dengan penganut agama lain, atau juga berbicara soal agama mereka, usah cepat terlatah dan mengutuk agama/kitab/sembahan mereka.

Pernah seorang scholar/professor of Bible and Christian dikutuk hebat ttg agamanya, akhirnya beliau meninggalkan agama Kristian dan berdakwah ke arah atheism. Apa yg kita mahu sebenarnya? Dakwah kita bagaimana? Menghilangkan rasa bertuhan?

Tak perlu merendahkan yg lain, Islam itu sedia tinggi. Halusi nilai Islam dalam agama yg pelbagai. Ada Islam di sebalik setiap ajaran, insyaAllah. cuma terkadang terhijab, tersalah arah & panduan. hanya perlu dilahirkan semula nilai Islam itu. Islam itu fitrah bagi manusia. Peace submission sacrifice.



Wallahu a'lam.

Wednesday, August 11, 2010

Islam dan Kristian



Seorang ayah berjalan mundar-mandir di lorong hospital, gelisah dengan keadaan isterinya yang akan melahirkan anak sulung mereka. Setelah beerapa jam ia menunggu, tak jua terdengar tangisan bayi. Tiba-tiba, seorang doktor berjalan tergopoh-gopoh keluar dari ruang persalinan menuju ke arahnya.

"Bagaimana keadaannya, doktor?" tanyanya penuh harap.

"Maaf encik, kami sudah berusaha, keadaanya amat kritikal. Si ibu sudah tidak sedarkan diri." Jawab doktor itu.

"Jadi,bagaimana doktor..?"

"Kami tak mungkin dan berupaya untuk menyelamatkan kedua-duanya, tapi masih ada harapan. Kami hanya punya satu pilihan, menyelamatkan si ibu, atau menyelamatkan si bayi."

Lelaki tersebut kebingungan, dan tidak dapat berkata apa-apa...

"Maaf encik, setiap saat amat berharga, tolong cepat membuat pilihan!"desak doktor itu.

Akhirnya, dengan berat hati,lelaki itupun berkata dengan nada sayu,"Doktor, saya sangat bingung... Saya serahkan sepenuhnya kepada doktor. Tolong lakukan yang terbaik!" pintanya.

Doktor pun bergegas kembali ke ruang persalinan. Nampaknya dia sudah berpengalaman menangani masalah darurat atau kritikal seperti ini. Dan dia tahu apa yang harus dilakukannya.




Ini adalah satu salah satu contoh, bagaimana keyakinan beragama boleh mempengaruhi keputusan di saat genting. Seorang doktor beragama Kristian/ Katolik, ia akan beruasaha menyelamatkan si anak, dan mengorbankan si ibu. Bagi doktor Muslim, ia akan berusaha menyelamatkan si ibu, dan mengorbankan si bayi.

Memang benar, kedua-duanya adalah pilihan yang sukar, tapi itulah jalan terakhir dan muktamad. Mengapa ia boleh berlaku sedemikian?

Dalam agama Kristian, setiap manusia yang lahir membawa dosa, doktrin ini dikenali dengan "dosa waris" atau "dosa asal". Manusia yang lahir sudah menanggung dosa Nabi Adam dan Hawa . Untuk menebusnya, ia harus mengikuti seorang penyelamat yakni penebus dosa (Ketua Paderi atau Pope). Doktor Kristian itu akan berjuang sedaya upaya menyelamatkan si anak,agar ia dapat lahir dengan selamat dan sihat walaupun sebaliknya terpaksa mengorbankan si ibu. Doktor berharap, setelah anak itu lahir ia akan mendapat kesempatan untuk dibaptiskan, dengan tujuan untuk menebus dosanya. Ini kerana dosanya belum sempat ditebus.

Dalam Islam, setiap manusia yang lahir dalam keadaan fitrah dan suci. Doktor Muslim akan berjuang menyelamatkan si ibu, kerana ia tidak bimbang akan bayi yang masuk neraka. Dengan terselamatnya si ibu, Insya-Allah setelah sihat kembali akan dikurniai kekuatan untuk mengandung lagi dan mudah-mudahan mendapat ganti yang lebih baik, yang lebih soleh. Sedangkan anak yang tak sempat diselamatkan, biarlah ia kembali ke Penciptanya dalam keadaan suci. Mungkin lebih baik sekiranya bayi itu tidak dilahirkan ke dunia yang penuh tipu daya ini agar hidupnya kelak tidak menjadi orang yang sesat.

Demikianlah, dalam keadaan serba salah lelaki tadi tidak sempat untuk memastikan agama doktor tadi. Dan ia sudah berserah sepenuhnya kepada doktor itu.

Di dunia ini, ada banyak agama dan kepercayaa. Kita akan sering dihadapkan dengan pilihan-pilihan yang lebih sukar, dan melibatkan akibat atau natijah yang sangat ditakuti.

Kisah ini adalah salah satu daripadanya contohnya. Beruntunglah orang yang selalu diberi jalan untuk mencari ilmu yang bermanfaat, yang selalu dijadikan pedoman dalam mengambil keputusan dari sekian banyak pilihan yang ada.

Saturday, August 7, 2010

Simbolik Tanda Salib Kristian



Penyaliban atau hukuman seksaan dengan disalib merupakan kaedah hukuman yang dijatuhkan ke atas pesalah ketika zaman Konstantin atau zaman yang lebih awal dari itu. Orang Kristian berkeyakinan bahawa Jesus/Yesus AS telah disalib dan menghembuskan nafasnya di atas kayu salib.



Pada peringkat awalnya orang Kristian tidak memakai salib sebagai simbol agama, tetapi mereka menggunakan burung merak, merpati, mahkota kemenangan atlet romawi dan ikan sebagai simbol kepada Agama Kristian. Setelah beberapa lama (ada yang mengatakan setelah beratus tahun) barulah salib dipakai sebagai simbol kepada Agama Kristian.



Penganut Kristian beranggapan, penyaliban Jesus AS itu sebagai tanda kasih sayang Jesus AS kepada umatnya. Iaitu menebus dosa warisan umat manusia semenjak Adam AS dan umat keseluruhannya dengan tebusan dirinya di atas kayu salib. Justeru, pengorbanan Jesus AS itu dijadikan simbol kepada Agama Kristian oleh penganutnya.

Lambang salib kalau diperhatikan ada dua jenis :

1. Lambang salib dipakai oleh gol Katolik - Ada patung Jesus pada salib
2. Lambang salib dipakai oleh protestant - Tidak ada patung Jesus pada salib
3. Lambang salib oleh Christian Orthodox