Tuesday, October 15, 2013

Sambutan Hari Raya Eidul Adha di Seluruh Dunia

Hari Raya Eidul Adha (ataupun Hari Raya Aidil Adha/Haji di Malaysia) merupakan perayaan yang disambut oleh golongan Muslim bagi menandakan berakhirnya dalam melaksanakan ibadah Haji di Mekah. Eidul Adha juga dikenali sebagai Hari Raya Qurban, dan ianya berkait rapat dengan penceritaan Nabi Ibrahim (Abraham) dalam melaksanakan suruhan Allah SWT.

Menurut pandangan golongan Muslim, Allah memerintahkan Nabi Ibrahim untuk mengorbankan anaknya, Nabi Ismail. Walaupun Nabi Ibrahim sangat menyayangi anaknya, kepercayaan dan keimanan beliau terhadap Allah SWT membuatkan beliau melaksanakan perintahNya itu. Kesungguhan Nabi Ibrahim dalam melaksanakan perintah Allah SWT telah menyebabkan Allah SWT menyelamatkan nyawa Nabi Ismail dan menggantikannya dengan seekor kibas.

Eidul Adha adalah Hari Suci bagi Umat Islam dan disambut di seluruh Dunia dengan Ibadah, Qurban dan Jamuan

Di Amerika Syarikat, kebanyakan Muslim di sana menyambut Eidul Adha dengan menunaikan solat sunat di waktu pagi tanpa mengambil sarapan. Selepas menunaikan solat sunat, barulah mereka menikmati jamuan dengan keluarga dan sahabat handai secara bersama-sama.
Kanak-kanak perempuan Palestin sedang bermain buih ketika perayaan Hari Raya Eidul Adha di Bandar Nablus, Tebing Barat
Di Mesir, Eidul Adha disambut dengan menunaikan solat sunat di pagi hari serta jamuan. Ia juga dikenali sebagai Eid el-Kibr. Solat sunat di awal pagi di masjid, disusuli dengan khutbah ringkas telah menjadi tradisi Muslim disini pada hari perayaan, dan selepas menunaikan solat sunat, mereka akan bertemu dengan keluarga dan sahabat handai untuk menikmati jamuan. Pada hari ini, golongan yang berkemampuan dan badan berkebajikan akan memberikan daging korban dan makanan lain kepada fakir miskin dalam menghayati makna pengorbanan pada hari suci ini.
Umat Islam bertukar sapa di Gauhati, India
Eidul Adha disambut selama 4 hari di Pakistan. Pada hari tersebut, kedai-kedai ditutup, dan Muslim akan menghadiri solat sunat pagi dan mendengar khutbah. Selepas itu mereka akan mengadakan jamuan besar-besaran, dan mereka yang berkemampuan akan mengorbankan haiwan sembelihan, dan mereka akan berkongsi daging korban tersebut dengan keluarga, sahabat dan fakir miskin.
Solat sunat Eidul Adha di Lahore, Pakistan
Di Bangladesh, semasa Hari Raya Eidul Adha, mereka diwajibkan untuk mengorbankan binatang, dan umur serta kesihatan binatang sembelihan turut diambil kira. Binatang yang sakit adalah tidak sempurna untuk sembelihan. Sembelihan bermula ketika solat sunat pagi, dan ianya berterusan selama 3 hari semasa Hari Raya Eidul Adha di Bangladesh. Jamuan dan ibadah juga adalah lebih kurang sama dikebanyakan negara lain, kecuali sembelihan binatang dititik beratkan.
Seorang kanak-kanak sedang tidur semasa Muslim Kenya sedang menunaikan solat sunat di pinggir bandar Mombasa
Eidul Adha ialah hari yang istimewa buat umat Islam seluruh dunia. Hari ini adalah hari dimana mereka membuktikan keimanan dan keyakinan mereka kepada Allah SWT melalui haiwan sembelihan, jamuan dan ibadah. Hari raya ini disambut dengan meriah oleh umat Islam di seluruh dunia. Walaupun berbeza tradisi, namun keikhlasan melaksanakan perintah Allah SWT adalah tetap sama semasa Hari Raya Eidul Adha.
Biri-biri yang siap sedia untuk dikorbankan di Ankara, Turki
ps: Selamat Menyambut Hari Raya Eidul Adha...=)

No comments:

Post a Comment