Wednesday, June 30, 2010

Agama Tunjang Segala Kejahatan?



Apakah pendapat anda, apabila membaca tajuk di atas, yang mengatakan bahawa agama merupakan ibu kepada segala kejahatan. Sebagai seorang muslim, kita tidak sepatutnya bersetuju dengan pendapat diatas. Namun, mari kita melihat daripada sudut golongan yang tidak mempercayai agama iaitu ateis.

Jika kita melihat susur galur sejarah dunia, hampir kesemua perang yang dilancarkan adalah kerana perbalahan agama. Sehinggakan negara kita pun dijajah kerana agama. Agama mengakibatkan perang itu dan perang ini.

Memang ada perang yang disebabkan agama. Namun, nasionalisme/patriotisme dan perjuangan berdasarkan bangsa/negara bangsa lebih kuat pengaruhnya berbanding perang berdasarkan agama.

Sejak dari Perang Peloponnesia hingga Perang Dunia Ke-2, sejak dari kejatuhan Bastille hingga Perang Russo-Turki, dari siri peperangan menyatukan Jepun di timur hingga Perang Bersaudara di Amerika Utara di barat, dari siri peperang penyatuan Jerman oleh Otto van Bismarck dan Hitler hingga perang Iraq-Iran semuanya berdasarkan sifat nasionalisme dan kepentingan yang tidak berasaskan agama.

Banyak pihak yang terlibat dengan perang menggunakan agama sebagai justifikasi perlunya perang tersebut, untuk mendapatkan sokongan rakyat, dan sebagai kaedah 'menghalalkan' 'dosa berperang'

1 comment: