Wednesday, October 14, 2009

JUDAISM - Part 1


PENGENALAN

Judaism adalah agama atau peradaban orang-orang yahudi. Mereka juga turut dikenali sebagai bangsa Hebrew.

Kisah orang-orang yahudi bermula kira-kira 4,000 tahun dahulu di padang pasir Syro-Arab. Israel adalah nama yang diberikan oleh TUHAN kepada Nabi Yaakob AS mengikut Genesis 32:28

GEN 32:28 And he said, Thy name shall be called no more Jacob, but Israel: for thou hast striven with God and with men, and hast prevailed.

Terdapat kisah disebalik mengapa mereka dipanggil Israel mengikut orang-orang yahudi sendiri. Kisahnya bermula apabila Jacob (Nabi Yaakob) yang kononnya bergusti dengan Tuhan sewaktu Tuhan turun ke dunia; sewaktu bergusti Jacob telah mematahkan kaki Tuhan dan sejak itulah Tuhan memanggil Yaakob dengan nama Israel. Seterusnya pengikut-pengikutnya dipanggil "Bani Israel".
Bible terbahagi kepada 2 bahagian, bahagian pertama adalah The Old Testament (Perjanjian Lama) yang mengandungi 39 Books dan bahagian yang kedua dipanggil The New Testament (Perjanjian Baru) yang mengandungi 27 Books. Di dalam Books itu terdapat beberapa chapter. 5 Books pertama dari 39 Books dalam Old Testament adalah yang paling dipercayai oleh orang-orang yahudi. Sejarah, kepercayaan dan amalan-amalan Judaism terdapat dalam Books tersebut. 5 Books itu adalah:

1. Genesis
2. Exodus
3. Leviticus
4. Numbers
5. Deutronomy

Kelima-lima ini adalah bahagian atau LAW atau hukum atau undang-undang dan dianggap Torah ( Taurat) bagi mereka.

No comments:

Post a Comment