Wednesday, October 21, 2009

Kedatangan Saint Paul - Part 1


Maurice Bucaille adalah seorang French Surgeon, seorang saintis dan seorang mahasiswa yang termashyur di dalam bukunya yang berjudul - "The Great Bible, The Qur'an and Science" telah menjelas banyak perincian tentang Bible.

Diperkatakan bahawa 14 tahun selepas keberangkatan Jesus Christ (Nabi Isa) ke syurga, muncullah seorang Jew (Yahudi) bernama Saint Paul. (Refer Bible Chapter Acts). Dia adalah seorang Jew yang telah dilahirkan di Cyprus (Mediterranean) dan merupakan warganegara Roman. Dia merupakan seorang yang bijak dan berpengaruh.

Paul kekal sebagai musuh ketat Jesus Christ bukan sahaja ketika kehidupan Jesus tetapi juga selepas pemergian Jesus ke syurga. Paul yang merupakan seorang Jew (Yahudi) telah menyiksa dan membunuh ramai pengikut Jesus sepanjang 14 tahun tersebut. Paul tidak pernah secara individu berjumpa dengan Jesus Christ.

Semasa zaman remajanya Paul adalah seorang pengunjung tetap ke Synagogue (tempat peribadatan Yahudi menggantikan Temple of Solomon). Dia sangat rapat dengan seorang Chief Rabbi yang begitu berkuasa yang mempunyai seorang anak gadis yang mana Paul telah jatuh cinta padanya. Paul telah mengemukakan hasrat untuk mengahwininya tetapi Rabbi tersebut membantah.

Paul berasa terpinggir dan kusut tanpa kekasihnya. Hubungannya dengan Rabbi menjadi semakin kritikal. Perbezaan persefahaman semakin memuncak dan akhirnya Paul berhenti mengunjungi Synagogue. Sekarang dia keseorangan - mental dan spiritual. Dia perlukan sesuatu landas untuk berdiri semula.

Kemudian selepas 14 tahun, menurut kenyataan Saint Paul sendiri, Jesus Christ telah telah memunculkan dirinya dalam bentuk bayangan ketika dia dalam perjalanan ke Damascus (Syria). Jesus bertanya mengapakah dia menentang ajaran dan percakapannya dan mengapa dia menzalimi pengikutnya. Peristiwa ini telah menyentuh hati Saint Paul dan semenjak dari saat itu dia telah menunjukkan sikap yang patuh terhadap Jesus Christ

No comments:

Post a Comment