Tuesday, October 1, 2013

Cintakan Luruh Di OXFORD


Alhamdulillah setelah berminggu-minggu baca akhirnya habis juga penulis membaca novel hasil nukilan Noor Suraya dan Imaen ini. Buku ini penulis beli kerana stok untuk membaca buku di rumah habis. Kebetulan semasa membelek-belek buku di rak buku Popular, penulis tertarik dengan muka depan buku novel tersebut, tambahan pula ceritanya berlatar belakangkan bumi Oxford. Tebal buku itu pun lebih kurang tebal macam buku kamus Oxford dah penulis tengok.

Cerita berkisar mengenai dua orang pelajar yang belajar di LMH (Lady Margaret Hall) iaitu Zuha Zaid Salim yang mengambil jurusan kesusasteraan Inggeris dan Falah Nordin (tak ingat ambil jurusan apa). Babak cerita ini terbahagi kepada dua, bahagian pertama mengambil tempat di Oxford dimana Falah dan Zuha telah jatuh cinta pada pandangan pertama tapi masing-masing malu untuk menyatakannya. Falah takut meluahkan pada Zuha kerana takut bertepuk sebelah tangan dan sangsi antara hubungan Zuha dengan 'pakciknya', Wassim. Zuha pula tidak menyatakan hasrat hatinya kerana tidak mahu melanggar adab-adab sebagai seorang gadis Timur dan sangsi dengan keakraban antara Falah dan Damina.

Dalam masa cinta mereka mula berputik, Zuha terpaksa meninggalkan Oxford kerana mahu bersama keluarganya. Zuha meninggal Falah dalam keadaan Falah salah faham setelah melihat Zuha dan Wassim masuk ke dalam sebuah hotel.
Sinopsis novel
Babak seterusnya mengambil tempat di Bukit Dussek 5 tahun kemudian. Falah telah mendapat pekerjaan sebagai seorang pengurus estet manakala Zuha pula sebagai sebuah guru pelatih di sekolah dalam estet tersebut. Walaupun jarak antara mereka sangat dekat tetapi ironinya mereka tidak pernah berjumpa walaupun beberapa kali Falah terserempak dengan Zuha, sehinggalah pada suatu hari ketika mesyuarat PIBG diadakan di sekolah tersebut. Ketika itulah mereka bertemu kembali tetapi masih memendam perasaan hati masing-masing.

Namun segalanya berubah apabila Zuha tersalah faham apabila menyangka bahawa Falah telah berkahwin dengan Damina dan membawa rajuknya dengan memaksa Wassim berkahwin dengannya. Kemudian Zuha menyesali tindakannya apabila mengetahui bahawa Falah masih single dan masih mencari dimana Zuha menghilangkan diri.

Setelah bermacam-macam masalah yang Zuha hadapi dan berbagai cara Falah gunakan untuk memujuk Zuha, akhirnya mereka berkahwin juga pada hujung cerita ini dan bahagia. Happy ending. Apa jadi pada Wassim? Haa.. Bacalah novel ini kalau nak tahu.

Antara pengajaran yang penulis dapat daripada novel ini adalah kalau dah suka, beritahulah isi hati kepada si dia cepat-cepat sebelum dia menjadi milik orang lain. Nanti menyesal tak sudah. 

Kedua adalah pentingnya untuk menjaga adab sebagai seorang Muslim walaupun kita berada di tempat orang dan jauh daripada keluarga.

Novel ini bukan sahaja memuatkan kisah cinta yang pada penulis sangat sweet tetapi turut menerapkan unsur-unsur ketuhanan dan isu-isu politik semasa tanah air.

Akhir kata selamat membaca!

No comments:

Post a Comment